R. SULÍK: Západoeurópske štáty chcú zneužiť pravidlá v doprave

EK navrhuje, aby pri medzinárodnej doprave boli vodiči, ktorí strávia aspoň tri dni na území iného členského štátu, považovaní za vyslaných pracovníkov.

Richard Sulík o autodopravcoch

Brusel 1. júna (TASR) – Západoeurópske štáty chcú zneužiť pravidlá o vyslaných pracovníkoch v doprave na ochranu vlastných trhov, uviedol pre TASR europoslanec Richard Sulík. Európska komisia (EK) pre túto oblasť v stredu (31.5.) navrhla jednotné európske pravidlá, ktoré majú garantovať vodičom pri práci v zahraničí vyšší plat a ďalšie sociálne výhody.

EK navrhuje, aby pri medzinárodnej doprave boli vodiči, ktorí strávia aspoň tri dni na území iného členského štátu, považovaní za vyslaných pracovníkov. V tom prípade majú nárok na minimálnu mzdu v danom štáte. Tento systém v súčasnosti uplatňujú len niektoré členské štáty a EK chce, aby platil naprieč Úniou.

„Samotná minimálna mzda je v poriadku. Keď napríklad štáty ako Nemecko alebo Francúzsko trvajú na tom, že vodič kamiónu, ktorý jazdí po Nemecku, ale je zo Slovenska, má dostávať aspoň minimálnu mzdu nemeckú, s tým sa dá súhlasiť. Západné štáty ale tento inštitút, využívajú na to, aby sťažovali fungovanie našich dopravcov, preto, lebo súbežne s tým si navymýšľali niekoľko ďalších administratívnych prekážok,“ vyhlásil Sulík.

Prekáža mu napríklad zákaz prespávania v kabínach kamiónov, ktorý už uplatňuje Nemecko a objavil sa aj v návrhu EK. Rovnako kritizuje, že francúzske úrady vyžadujú od vodičov z iných štátov dokumenty vo francúzštine. „Tieto západoeurópske krajiny majú plné ústa rečí o tom, ako treba byť solidárny, ako dôležitý je spoločný trh, ako sú veľkí Európania, ale v tom momente, ako ide o ich záujmy, zrazu na to všetko zabudnú, zrazu si nekompromisne chránia svoje trhy,“ dodal Sulík.

V otázke odpočinku vodičov nákladných vozidiel a autobusov EK presadzuje nový systém povinného odpočinku. Vodiči by po šiestich dňoch práce mali odpočívať najmenej 45 hodín. Najviac dvakrát do mesiaca by mohli mať skrátený odpočinok na 24 hodín, ale zamestnávateľ im to musí neskôr kompenzovať. EK chce tiež zamestnávateľom uložiť povinnosť zohnať vodičom ubytovanie, aby nespali v kabínach.

Opatrenia, týkajúce sa vodičov pracujúcich v zahraničí, podrobil kritike europoslanec Ivan Štefanec. Návrh z dielne EK je podľa neho v rozpore s logikou spoločného európskeho trhu. „Jeho cieľom nie je zlepšiť situáciu kamionistov, ale oslabovať konkurenciu a vytlačiť aj slovenské prepravné spoločnosti z Nemecka. Výsledkom môže byť len prepúšťanie u nás, najmä u malých firiem, a prevzatie trhu veľkými nadnárodnými prepravnými firmami,“ vysvetlil.

Štefanec prisľúbil, že sa, podobne ako v minulosti, postaví proti opatreniam, ktoré poškodzujú slovenských podnikateľov v iných členských štátoch.

Návrh od EK ale v rozhovore pre TASR privítal generálny riaditeľ prepravnej spoločnosti Bring Trucking, a.s., Martin Ľupták. Za veľký problém považuje skutočnosť, že časť európskych predpisov v doprave si ešte niektoré členské štáty upravujú po svojom, čím vzniká veľa nečakaných problémov. Vyslovil sa za jednotnú a zjednodušenú európsku legislatívu.

Zdroj: teraz.sk

Prečítajte si aj

preprava tovaru

Slovenskí cestní dopravcovia prehodnocujú ďalšie pôsobenie v SR

Dôvodmi sú najmä jedno z najvyšších daňovo-odvodových zaťažení v EÚ, druhá najvyššia sadzba dane z motorových vozidiel a negatívne dôsledky zdaňovania vreckového.
Summit v Slazburgu

Závery summitu v Salzburgu vnímajú naši dopravcovia so znepokojením

Téma vysielania pracovníkov je v komerčnej cestnej doprave aktuálne kľúčovým problémom a podpora vlády SR pri riešení tejto zásadnej smernice je pre združenie a dopravcov veľmi dôležitá.
minimálna mzda v Rakúsku

Zákonom o minimálnej mzde v Rakúsku sa zaoberá EK aj Súdny dvor EÚ

Zákon sa od januára tohto roku začal vzťahovať aj na dopravcov, ktorí tak musia okrem iného poskytovať rakúsku minimálnu mzdu vodičom smerujúcim do tejto krajiny.
Richard Sulík o autodopravcoch

R. SULÍK: Západoeurópske štáty chcú zneužiť pravidlá v doprave

EK navrhuje, aby pri medzinárodnej doprave boli vodiči, ktorí strávia aspoň tri dni na území iného členského štátu, považovaní za vyslaných pracovníkov.
koniec dialničných známok

Koniec diaľničných známok. Európska komisia chce meniť mýtny systém

Mýto by sa podľa návrhu vyberalo na základe najazdených kilometrov a krajiny, ktoré mýto zaviedli alebo zavedú, ho budú musieť evidovať elektronicky.
zakázali víkendové spanie v kamióne

Nemci zakázali víkendové spanie v kamióne

Opatrenie mieri predovšetkým proti lacným dopravcom z východnej Európy. Nemecko po zavedení minimálnej mzdy opäť znepríjemňuje život dopravcom zo zahraničia.
Kamionista - Frigolog

Slovenskí kamionisti vraj budú s diétami a rakúskou minimálnou mzdou brať viac ako domáci

Bežne sa mzdy pohybujú od 1300 do 1700 € mesačne. Keby šofér jazdil celý mesiac iba v Rakúsku, išlo by o 2 300 až 3 000 €.
palubná jednotka

Už len jedna mýtna palubná jednotka v európskych kamiónoch

Kamionisti budú môcť používať len jednu palubnú jednotku, ktorá bude spolupracovať s obomi systémami elektronického mýta.
drahé palivá

Drahé palivá môžu obrať štát aj čerpačky o milióny eur

Trend zvýšenej miery tankovania v zahraničí môže Slovensko pocítiť na nižšom výbere spotrebnej dane. „Cestná doprava vždy bola a je o detailoch.