Slovenskí kamionisti vraj budú s diétami a rakúskou minimálnou mzdou brať viac ako domáci

Kamionista - Frigolog

Po vstupe slovenského nákladiaka do Rakúska rastie jeho šoférovi plat z mesačných 1600 aj na takmer 3-tisíc eur. Rakúšania tvrdia, že sa nič zásadné nedeje, no čerstvú zmenu v zákone o mzdách práve idú meniť.

Keď firma zo Slovenska pošle kamionistu s tovarom do Rakúska, musí mu do kabíny nabaliť množstvo dokumentov. Rakúske úrady žiadajú od šoférov 5-stranový dokument pre každé jedno miesto na území Rakúska, kde bude nákladné vozidlo nakladať alebo z neho vykladať tovar. Za prácu musí taký vodič po novom dostať aj rakúsku minimálnu mzdu.

„Bežne sa mzdy pohybujú od 1300 do 1700 eur mesačne. Keby šofér jazdil celý mesiac iba v Rakúsku, išlo by o 2 300 až 3 000 eur,“ vysvetľuje šéf dopravy v prepravnej firme Marshall Dušan Svetlík.

Ochranárske opatrenia z Rakúska nemusia v konečnom dôsledku slovenským šoférom pomôcť. Reálne majú po novom slovenskí šoféri v Rakúsku zarábať viac než domáci – jednoducho preto, že na rozdiel od nich dostávajú k minimálnej mzde aj diéty.

„Pre nich to vôbec nie je dobrá správa. Znamená to, že dopravné firmy hľadajú iné trhy, kam voziť tovar, a môže sa stať, že dopravné spoločnosti budú zanikať,“ vysvetľuje Svetlík.

Takto čítajú rakúsku legislatívu dopravcovia zo združenia Česmad. Na rakúske pomery, ktoré čítajú ako platné od januára tohto roka, sa už sťažovali na ministerstve dopravy. Jeho šéf Árpád Érsek za nich zaloboval u rakúskeho ministra dopravy Jörga Leichtfrieda. A tak sa naše ministerstvo dopravy dozvedelo, že Rakúšania už začali pracovať na zmenách v čerstvej legislatíve.

Odpadne byrokracia?

„Navrhuje sa, aby zmenený zákon nadobudol účinnosť 1. júna 2017,“ informoval o rakúskej iniciatíve na rokovaní hospodárskeho výboru Národnej rady štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček. O detailoch z návrhu nehovoril, celý ho zatiaľ iba študujú.

S najväčšou pravdepodobnosťou pristúpia Rakúšania iba k zmenám v byrokratickej záťaži, ktorú nachystali pre zahraničných dopravcov. Na to sústredili ponosy aj dopravcovia z Česmadu.

„Ešte stále prebieha rozhodovanie Európskej komisie o súlade týchto zákonov s európskou legislatívou, preto sa v súčasnosti sústreďujeme na zmenu byrokratických komplikácií súvisiacich so zákonom,“ vysvetlil zástupca združenia Andrej Fekete.

Rakúsko je už treťou krajinou, ktorá do legislatívy vnáša prísnejšie ustanovenia o povinnej minimálnej mzde pre šoférov spoza hraníc. Nemci s tým prišli ešte v roku 2015, Francúzi v lete minulého roka. Obe krajiny žaluje Brusel.

Rakúšania zasa majú za to, že novinka k prvému januáru 2017 iba spresnila staršie pravidlá vysielania pracovníkov zo zahraničia do Rakúska.

„Začiatkom nového roka došlo k zmene v rámci rakúskeho zákona o minimálnej mzde a podmienky vyplývajúce z tohto zákona sa tak začali týkať aj dopravných spoločností a vodičov, ktorí vykonávajú prepravu tovaru či osôb do alebo z Rakúska, a teda nielen kabotážnej dopravy, ako to bolo doteraz,“ píšu dopravcovia z Česmadu.

Koľko má zarábať šofér v Rakúsku?

Rozdiel v pohľade na vec môže spočívať v tom, že Rakúšania začali pravidlá prísnejšie sledovať alebo že sa povinnosti rozšírili na celú kamiónovú dopravu; historicky sa spomínala rakúska minimálna mzda pre všetku dopravu, ktorá je naložená aj vyložená v Rakúsku. Faktom je, že nákladné firmy rakúsku legislatívu aplikujú až teraz.

V praxi to všetko znamená chaos okolo toho, či stačí mať potrebné formuláre vyplnené elektronicky alebo ich šofér musí mať v aute fyzicky. Niektorí nechápu, prečo treba vypĺňať adresu aj kontakt na klienta v Rakúska a ešte zvlášť aj názov regiónu – Tyrolsko, Salzbursko a podobne.

Rakúske pravidlá sa týkajú aj dopravy osôb z a do Rakúska. Premávka MHD do Rakúska prechádza z mestskej dopravy na regionálne linky Slovak Lines.

„Slovak Lines dodržiava platnú legislatívu a plní všetky povinnosti vyplývajúce zo slovenskej aj rakúskej legislatívy. Rakúskej úprave sme sa teda prispôsobili, a to na všetkých nami prevádzkovaných linkách do Rakúska.

Voči rakúskym zmenám v zákone však máme vážne výhrady. Táto úprava výrazne deformuje európsky dopravný trh a porušuje základné princípy voľného trhu, hraničí so zamedzením vykonávania prepravných výkonov v Rakúsku dopravcom z iných krajín,“ povedala hovorkyňa Slovak Lines Eva Vozárová.

Medzitým nie je jasné ani to, ako počítať rakúsku mzdu slovenskému šoférovi. Platí, že minimálna rakúska mzda sa podľa kolektívnej zmluvy pre dopravcov odvíja od 8,27 za hodinu podľa rokov praxe. Niektorí dopravcovia hľadajú odpoveď na otázku, či sa prax počíta od vydania vodičského preukazu pre nákladnú dopravu alebo podľa rokov, ktoré šofér reálne strávil za volantom. Česmad hlási, že rakúske podklady je v podstate nemožné vyplniť správne – nie sú prispôsobené sektoru dopravy.

Naše ministerstvo práce si stojí za tým, že šoférov nákladiakov nemožno počítať medzi pracovníkov vyslaných na prácu do zahraničia. Požiadavky sa ukazujú nereálne aj z iných dôvodov.

„Pokutovanie zahraničných vodičov vo Francúzsku dobre odhaľuje nezamýšľané dôsledky minimálnej mzdy. Tá tak zďaleka neslúži len na pomoc nízkopríjmovým obyvateľom, ale často na ochranu domáceho trhu práce pred menšinami alebo konkurenciou zo zahraničia,“ myslí si Robert Chovanculiak z inštitútu INESS.

Medzitým už odišli prvé pokuty – ale z Francúzska a nie na Slovensko. Známy je prípad pokuty 135 eur, ktorú dostal český šofér vo Francúzsku za to, že v nákladiaku nemal potrebné dokumenty o jeho mzde. Zamestnávateľ mu pokutu po návrate preplatil.

Združenie Česmad zatiaľ neeviduje pokutu vystavenú slovenským šoférom alebo firmám.

Čo pýtajú od šoférov nákladiakov

  • Prvé zaviedlo Nemecko povinnosť platiť nemeckú minimálnu mzdu vyslaným šoférom, a to od začiatku roka 2015. Pre rok 2017 je táto 8,84 eura na hodinu. Pre spor o minimálnu mzdu s Európskou komisiou Nemci regule neuplatňujú.
  • Brusel za sporné ustanovenia o minimálnej mzde žaluje aj Francúzsko. Krajina zaviedla opatrenie v lete minulého roka. Dnes platí v krajine minimálna mzda 9,76 eura na hodinu.
  • Rakúsko rozšírilo ustanovenia o minimálnej mzde na dopravný sektor k prvému januáru 2017, tak to číta Česmad. Rakúska úprava je relatívne prísna, neumožňuje do príjmu vodičov rátať diéty – napríklad v Nemecku ich sčasti do mzdy rátať možno.
  • Minimálna mzda pre šoférov v Rakúsku sa odvíja od platnej kolektívnej zmluvy pre dané odvetvie a pri šoféroch od rokov praxe a aj podľa typu vozidla (hmotnosti, počty náprav a pod.). Žiadna preprava nesmie byť ocenená sumou nižšou než 8,27 eura/hodinu až do zhruba 10 eur/hod.
  • Od júla by mala platiť podobná úprava aj v Taliansku.

Zdroj: dennikn.sk

Prečítajte si aj

Novomestský superbiker 2019 plagát

Novomestský superbiker 2019

Podporili sme Novomestský superbiker. Frigolog sa stal súčasťou veľkej rodiny sponzorov a zúčastnil sa na podpore 10. jubilejného cyklo podujatia.
preprava tovaru

Slovenskí cestní dopravcovia prehodnocujú ďalšie pôsobenie v SR

Dôvodmi sú najmä jedno z najvyšších daňovo-odvodových zaťažení v EÚ, druhá najvyššia sadzba dane z motorových vozidiel a negatívne dôsledky zdaňovania vreckového.
Summit v Slazburgu

Závery summitu v Salzburgu vnímajú naši dopravcovia so znepokojením

Téma vysielania pracovníkov je v komerčnej cestnej doprave aktuálne kľúčovým problémom a podpora vlády SR pri riešení tejto zásadnej smernice je pre združenie a dopravcov veľmi dôležitá.
minimálna mzda v Rakúsku

Zákonom o minimálnej mzde v Rakúsku sa zaoberá EK aj Súdny dvor EÚ

Zákon sa od januára tohto roku začal vzťahovať aj na dopravcov, ktorí tak musia okrem iného poskytovať rakúsku minimálnu mzdu vodičom smerujúcim do tejto krajiny.
Richard Sulík o autodopravcoch

R. SULÍK: Západoeurópske štáty chcú zneužiť pravidlá v doprave

EK navrhuje, aby pri medzinárodnej doprave boli vodiči, ktorí strávia aspoň tri dni na území iného členského štátu, považovaní za vyslaných pracovníkov.
koniec dialničných známok

Koniec diaľničných známok. Európska komisia chce meniť mýtny systém

Mýto by sa podľa návrhu vyberalo na základe najazdených kilometrov a krajiny, ktoré mýto zaviedli alebo zavedú, ho budú musieť evidovať elektronicky.
zakázali víkendové spanie v kamióne

Nemci zakázali víkendové spanie v kamióne

Opatrenie mieri predovšetkým proti lacným dopravcom z východnej Európy. Nemecko po zavedení minimálnej mzdy opäť znepríjemňuje život dopravcom zo zahraničia.
Kamionista - Frigolog

Slovenskí kamionisti vraj budú s diétami a rakúskou minimálnou mzdou brať viac ako domáci

Bežne sa mzdy pohybujú od 1300 do 1700 € mesačne. Keby šofér jazdil celý mesiac iba v Rakúsku, išlo by o 2 300 až 3 000 €.
palubná jednotka

Už len jedna mýtna palubná jednotka v európskych kamiónoch

Kamionisti budú môcť používať len jednu palubnú jednotku, ktorá bude spolupracovať s obomi systémami elektronického mýta.