Nemci hádžu polená aj slovenským dopravcom, zakázali víkendové spanie v kamióne

Opatrenie mieri predovšetkým proti lacným dopravcom z východnej Európy

zakázali víkendové spanie v kamióne

Nemecko po zavedení minimálnej mzdy opäť znepríjemňuje život dopravcom zo zahraničia. Od 25. mája platí nové nariadenie, podľa ktorého nesmú vodiči v kabíne kamióna tráviť takzvaný týždenný odpočinok. Ide o povinnú pauzu s dĺžkou 45 hodín, ktorú majú vodiči predpísanú po šiestich dňoch za volantom, väčšinou ju čerpajú cez víkend. Dopravcovia zmenu kritizujú.

Pri kontrole sa vodiči musia preukázať dokladom o zaplatenom ubytovaní. Za každú hodinu, ktorú strávili proti vyhláške v kabíne, dostanú pokutu 60 eur, zamestnávateľ trojnásobok.

Opatrenie mieri predovšetkým proti lacným dopravcom z východnej Európy, ktorí vysielajú vodičov na niekoľko týždňov jazdiť po Nemecku. Dotkne sa však aj českých firiem, hoci tie väčšinou taký model podnikania nevyužívajú.

„Z veľkých Európanov sa zrazu stávajú nekompromisný ochrancovia vlastných záujmov,“ kritizoval toto nemecké opatrenie europoslanec a šéf SaS Richard Sulík v komentári pre HN. Tvrdí, že ide o ďalší „krok Nemecka v boji proti východoeurópskym autodopravcom“ a že „slovenskí autodopravcovia dostávajú jednu ranu za druhou.“

​Podľa Martina Felixa z českého združenia Česmad Bohemia opatrenie pocítia hlavne dopravcovia, ktorí jazdia dlhé trasy cez Nemecko, napríklad do Španielska. „Veľmi často sa stáva, že šesť dní na cestu tam a späť nestačí a vodič musí stráviť víkend v Nemecku,“ hovorí Felix. Podľa neho je to ďalší krok k obmedzeniu konkurencie zahraničných dopravcov.

Niektorí dopravcovia sa podľa Felixa už rozhodli z dlhých trás odísť. Za podivné považuje tiež to, že zákon v Nemecku zverejnili 24. mája a začal platiť hneď na druhý deň.

Felix tvrdí, že problém nespočíva v tom, že by dopravcovia museli platiť za hotel, ale ide o to, že nemajú s kamiónmi kde pri hoteloch zaparkovať. „Vodič nemôže opustiť kamión s nákladom. Pri hoteloch nie sú parkovacie miesta,“ dodáva Felix. Obáva sa, že zákaz povedie k tomu, že východoeurópski dopravcovia budú táboriť v kamiónoch pri česko-nemeckých hraniciach.

Viacero západoeurópskych krajín sa snaží o zavedenie podobných opatrení dlhšiu dobu. Zrejme najznámejšie je stanovenie povinnej minimálnej mzdy. Za tú dostali českí dopravcovia napríklad vo Francúzsku pokuty, vlani zakázala spanie v kamiónoch cez víkend Belgicko. Ochranárske opatrenia sú najrozšírenejšie vo Francúzsku, kde ich zaviedol ešte za svojho pôsobenia na ministerstve hospodárstva a financií súčasný prezident Emmanuel Macron.

Zdroj: hnonline.sk

Prečítajte si aj

preprava tovaru

Slovenskí cestní dopravcovia prehodnocujú ďalšie pôsobenie v SR

Dôvodmi sú najmä jedno z najvyšších daňovo-odvodových zaťažení v EÚ, druhá najvyššia sadzba dane z motorových vozidiel a negatívne dôsledky zdaňovania vreckového.
Summit v Slazburgu

Závery summitu v Salzburgu vnímajú naši dopravcovia so znepokojením

Téma vysielania pracovníkov je v komerčnej cestnej doprave aktuálne kľúčovým problémom a podpora vlády SR pri riešení tejto zásadnej smernice je pre združenie a dopravcov veľmi dôležitá.
minimálna mzda v Rakúsku

Zákonom o minimálnej mzde v Rakúsku sa zaoberá EK aj Súdny dvor EÚ

Zákon sa od januára tohto roku začal vzťahovať aj na dopravcov, ktorí tak musia okrem iného poskytovať rakúsku minimálnu mzdu vodičom smerujúcim do tejto krajiny.
Richard Sulík o autodopravcoch

R. SULÍK: Západoeurópske štáty chcú zneužiť pravidlá v doprave

EK navrhuje, aby pri medzinárodnej doprave boli vodiči, ktorí strávia aspoň tri dni na území iného členského štátu, považovaní za vyslaných pracovníkov.
koniec dialničných známok

Koniec diaľničných známok. Európska komisia chce meniť mýtny systém

Mýto by sa podľa návrhu vyberalo na základe najazdených kilometrov a krajiny, ktoré mýto zaviedli alebo zavedú, ho budú musieť evidovať elektronicky.
zakázali víkendové spanie v kamióne

Nemci zakázali víkendové spanie v kamióne

Opatrenie mieri predovšetkým proti lacným dopravcom z východnej Európy. Nemecko po zavedení minimálnej mzdy opäť znepríjemňuje život dopravcom zo zahraničia.
Kamionista - Frigolog

Slovenskí kamionisti vraj budú s diétami a rakúskou minimálnou mzdou brať viac ako domáci

Bežne sa mzdy pohybujú od 1300 do 1700 € mesačne. Keby šofér jazdil celý mesiac iba v Rakúsku, išlo by o 2 300 až 3 000 €.
palubná jednotka

Už len jedna mýtna palubná jednotka v európskych kamiónoch

Kamionisti budú môcť používať len jednu palubnú jednotku, ktorá bude spolupracovať s obomi systémami elektronického mýta.
drahé palivá

Drahé palivá môžu obrať štát aj čerpačky o milióny eur

Trend zvýšenej miery tankovania v zahraničí môže Slovensko pocítiť na nižšom výbere spotrebnej dane. „Cestná doprava vždy bola a je o detailoch.