Drahé palivá môžu obrať štát aj čerpačky o milióny eur

Ceny pohonných hmôt (PHM) prajú podnikateľom v cestnej doprave. Od začiatku roka síce mierne rástli, no už od prelomu rokov 2014 a 2015 sa držia na historických minimách. Dopravcovia sa tešia, no pozorne sledujú ceny palív a na tankovanie využívajú lacnejšie čerpacie stanice. Snažia sa skonsolidovať podnikanie, ktoré predtým viac rokov trpelo rastom nákladov a stenčovaním už aj tak minimálnych marží.

drahé palivá

Už dávno neplatí, že slovenské kamióny opúšťajú domovinu s plnými nádržami. Slovenskí dopravcovia podľa údajov spoločnosti DKV Euro Service tankujú v porovnaní s minulým rokom čoraz viac v zahraničí. „Často sa aj tie najväčšie flotily snažia tankovať v Poľsku, Česku, Maďarsku alebo Rakúsku. Dôvodom je jednoznačná úspora oproti cenám palív na Slovensku,“ konštatuje Ondřej Pavlík, výkonný riaditeľ slovenskej a českej pobočky DKV Euro Service.

Každý podnikateľ v doprave prispôsobuje možnosti tankovania podľa momentálnych cien PHM v krajinách ležiacich na jeho prepravných trasách a na doplnenie paliva zvolí tú, v ktorej je cena najlepšia. „Ak to však situácia umožňuje, tak [slovenskí dopravcovia] tankujú prednostne na Slovensku. Je to pre nich výhodnejšie, ako tankovať síce o niečo lacnejšie v zahraničí, ale dlhší čas čakať na vratku DPH,“ hovorí Andrej Fekete, PR manažér združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia.

Predajcovia palív na Slovensku sa snažia udržať si dopravcov výhodnejšími cenami. „Keďže máme dlhodobú spoluprácu s dvomi dodávateľmi pohonných hmôt, kde dostávame množstvovú zľavu, zatiaľ nám to lacnejšie vychádza s tankovaním doma. Ak je dotankovanie potrebné, máme týždenný prehľad o cenách pohonných hmôt v jednotlivých krajinách, tak si vždy vyberieme najlacnejšiu alternatívu,“ delí sa o skúsenosti Mária Csizmadiová, riaditeľka dopravno-zasielateľskej firmy Speed Line.

„So slovenskou spoločnosťou prevádzkujúcou čerpačky máme zmluvné tankovanie a výhodnejšie ceny oproti stojanovým cenám. Táto spoločnosť má svojich zmluvných partnerov po celej Európe, takže sme v tomto roku nepodnikli žiadne zmeny týkajúce sa tankovania,“ opisuje Sabína Číková, špeditérka z menšej dopravnej firmy Šibal.

Dopravcovia postupne prechádzajú od prémiových značiek k ekonomicky výhodným čerpacím staniciam alebo lokálnym reťazcom

V Česku vedia dopravcovia usporiť, len ak tankujú na najlacnejších staniciach. Ani v Nemecku už nafta nie je taká drahá ako v minulosti, no kolísanie cien až o dvanásť centov počas jedného dňa môže tankovanie výrazne predražiť alebo zlacniť.

Pri znižovaní nákladov na dopravu nie je dôležitá len cena nafty, ale aj štýl jazdenia. V Speed Line preto sledujú ukazovatele úspornej jazdy. „Všetky naše vozidlá majú softvérové vybavenie na meranie týchto hodnôt a sú prepojené s dispečerským pultom,“ približuje M. Csizmadiová.

Od prémiových k lacnejším

Podľa údajov DKV dopravcovia postupne prechádzajú od prémiových značiek k ekonomicky výhodným čerpacím staniciam alebo lokálnym reťazcom. Dôvodom je snaha o maximálne prevádzkové úspory a využitie obdobia poklesu cien na konsolidáciu podnikania. Trend sa netýka len Slovenska a Česka, platí v podobnej či dokonca ešte väčšej miere aj pre ďalšie európske krajiny.

Napríklad v Rakúsku podľa DKV došlo v posledných troch rokoch k presunu piatich percent objemu natankovaných pohonných hmôt od prémiových k ekonomicky výhodným čerpacím staniciam, v Poľsku sa migrácia dotkla ôsmich percent a vo Francúzsku dokonca až pätiny objemu. „Z našich čísiel za 42 krajín Európy vyplýva, že ekonomicky výhodné čerpacie stanice s nižšou cenou pri zachovaní kvality paliva preferuje viac ako 90 percent zákazníkov,“ uvádza O. Pavlík.

Medzi rokmi 2012 a 2015 sa zvýšil objem tankovania na lacnejších čerpacích staniciach v Česku o desatinu. Na Slovensku sa takto presunulo dokonca až 15 percent tankovania. Pokračovanie tohto trendu v najbližšom čase podporuje fakt, že ponuka ekonomicky výhodných miest na tankovanie s kvalitnými PHM sa rozrastá aj o prevádzky pri veľkých obchodných reťazcoch.

Mínus pre štát

Trend zvýšenej miery tankovania v zahraničí môže Slovensko pocítiť na nižšom výbere spotrebnej dane. „Cestná doprava vždy bola a je o detailoch. Naši dopravcovia musia veľmi citlivo reagovať na pohyb cien nafty nielen doma, ale aj v destináciách, kde sa im práve kamióny nachádzajú,“ vysvetľuje Pavol Jančovič, prezident združenia Česmad Slovakia s členskou základňou približne osemsto dopravných spoločností a zároveň šéf dopravnej a špedičnej firmy Topnad.

Pripomína, že celková cena nafty na Slovensku je dlhodobo najvyššia spomedzi okolitých krajín. Čo je ešte horšie, bez spotrebnej dane a dane z pridanej hodnoty vychádza o desať percent drahšie ako napríklad v Nemecku. Podľa P. Jančoviča prichádza Slovensko na spotrebnej dani o 386 eur na každých tisíc litrov natankovaných v zahraničí.

Topnad vlastní viac ako sto kamiónov a ak by všetku spotrebovanú naftu čerpal v zahraničí, štát by prišiel na spotrebnej dani približne o jeden a pol milióna eur za rok. „Už dlhšie upozorňujeme na tento fakt, pretože dnes slovenskí dopravcovia najčastejšie čerpajú naftu lacnejšie nielen na východ od našich hraníc, ale i v Poľsku, v Českej republike a dlhodobo najmä v Luxembursku,“ menuje šéf Česmadu najobľúbenejšie destinácie slovenských dopravcov.

Vrátenie daní

V niektorých krajinách sa dopravcom oplatí tankovať iba v prípade, ak požiadajú o daňovú vratku. Spotrebnú daň z palív v Európskej únii vracajú Belgicko, Francúzsko, Taliansko, Slovinsko, Španielsko a Maďarsko. Podmienkou je celková prípustná hmotnosť vozidla nad 7,5 tony, platba kartou a priradenie tankovania ku konkrétnemu evidenčnému číslu vozidla. „Každý cent sa počíta, takže aj keď nie v značnej miere, ale určite sa dá takto zlepšiť hospodárenie dopravných firiem,“ myslí si M. Csizmadiová.

Vratku spotrebnej dane si uplatňuje tiež Topnad. „Bez toho by to nešlo. I tak náklady na naftu tvoria minimálne tridsať percent zo všetkých nákladov na dopravu. Ak k tomu pripočítame dane, odvody, mýto a poplatky, približne polovicu našich tržieb vrátime späť najmä štátu,“ opisuje P. Jančovič situáciu na Slovensku.

Za pozornosť stojí tiež refundácia DPH z nákladov na palivá, mýto, diaľničné poplatky a tovar súvisiaci s podnikaním v EÚ, Nórsku a Švajčiarsku. „Vratka DPH je veľmi nápomocný nástroj, ktorý využíva takmer každý dopravca. Okamžité vratky môžu podnikateľovi zabezpečiť kapitál, ktorý hrá významnú úlohu, ak zoberieme do úvahy slabú vymožiteľnosť splatnosti faktúr,“ hodnotí A. Fekete.

Členovia Česmadu môžu využiť služby združenia a za naftu načerpanú v zahraničí prakticky ihneď žiadať naspäť DPH, čo výrazne zlepšuje najmä tok hotovosti. P. Jančovič vyčísľuje, že DPH v európskych krajinách predstavuje v priemere sedemnásť centov na jeden liter nafty. Vratku spotrebnej dane aj DPH zabezpečuje svojim klientom tiež DKV.

Opatrne na východ

Pri preprave smerom na východ sú pre dopravcov výhodou všeobecne nízke ceny, hrozbou je však kolísajúca kvalita palív. „Pokiaľ viem, kolegovia jazdiaci na východ od našej republiky s kvalitou nafty v drvivej väčšine problémy nemali a s jej cenou už vôbec nie,“ hodnotí P. Jančovič.

Kvalita nafty je podľa M. Csizmadiovej veľmi dôležitá. Ak sa na niektorých čerpačkách nedá natankovať kvalitná nafta, je to problém pre dopravcov, ktorí jazdia s modernými kamiónmi podľa prísnych emisných noriem EÚ. Podľa O. Pavlíka je preto na východe dôležité vyberať si overené siete čerpacích staníc.

„Pri tankovaní na klasických moderných a overených čerpacích staniciach už ani vo východných krajinách Európy nehrozí nebezpečenstvo nekvalitnej nafty,“ potvrdzuje A. Fekete. Výhodou sietí je nielen pokrytie všetkých hlavných ťahov, ale tiež štedrá diskontná politika v závislosti od natankovaného objemu.

Zdroj: www.etrend.sk

Novomestský superbiker 2019 plagát

Novomestský superbiker 2019

Podporili sme Novomestský superbiker. Frigolog sa stal súčasťou veľkej rodiny sponzorov a zúčastnil sa na podpore 10. jubilejného cyklo podujatia.
preprava tovaru

Slovenskí cestní dopravcovia prehodnocujú ďalšie pôsobenie v SR

Dôvodmi sú najmä jedno z najvyšších daňovo-odvodových zaťažení v EÚ, druhá najvyššia sadzba dane z motorových vozidiel a negatívne dôsledky zdaňovania vreckového.
Summit v Slazburgu

Závery summitu v Salzburgu vnímajú naši dopravcovia so znepokojením

Téma vysielania pracovníkov je v komerčnej cestnej doprave aktuálne kľúčovým problémom a podpora vlády SR pri riešení tejto zásadnej smernice je pre združenie a dopravcov veľmi dôležitá.
minimálna mzda v Rakúsku

Zákonom o minimálnej mzde v Rakúsku sa zaoberá EK aj Súdny dvor EÚ

Zákon sa od januára tohto roku začal vzťahovať aj na dopravcov, ktorí tak musia okrem iného poskytovať rakúsku minimálnu mzdu vodičom smerujúcim do tejto krajiny.
Richard Sulík o autodopravcoch

R. SULÍK: Západoeurópske štáty chcú zneužiť pravidlá v doprave

EK navrhuje, aby pri medzinárodnej doprave boli vodiči, ktorí strávia aspoň tri dni na území iného členského štátu, považovaní za vyslaných pracovníkov.
koniec dialničných známok

Koniec diaľničných známok. Európska komisia chce meniť mýtny systém

Mýto by sa podľa návrhu vyberalo na základe najazdených kilometrov a krajiny, ktoré mýto zaviedli alebo zavedú, ho budú musieť evidovať elektronicky.
zakázali víkendové spanie v kamióne

Nemci zakázali víkendové spanie v kamióne

Opatrenie mieri predovšetkým proti lacným dopravcom z východnej Európy. Nemecko po zavedení minimálnej mzdy opäť znepríjemňuje život dopravcom zo zahraničia.
Kamionista - Frigolog

Slovenskí kamionisti vraj budú s diétami a rakúskou minimálnou mzdou brať viac ako domáci

Bežne sa mzdy pohybujú od 1300 do 1700 € mesačne. Keby šofér jazdil celý mesiac iba v Rakúsku, išlo by o 2 300 až 3 000 €.
palubná jednotka

Už len jedna mýtna palubná jednotka v európskych kamiónoch

Kamionisti budú môcť používať len jednu palubnú jednotku, ktorá bude spolupracovať s obomi systémami elektronického mýta.
drahé palivá

Drahé palivá môžu obrať štát aj čerpačky o milióny eur

Trend zvýšenej miery tankovania v zahraničí môže Slovensko pocítiť na nižšom výbere spotrebnej dane. „Cestná doprava vždy bola a je o detailoch.
nedostatok vodičov

Cestným dopravcom skáče do úsmevu nedostatok vodičov

Situácia je kritická a stále sa zhoršuje. Je to celoeurópsky problém a vyhliadky nie sú veľmi pozitívne. Reč je o téme nedostatku vodičov.
spotrebná daň z poistenia

Spotrebná daň z poistenia zasiahne podnikateľov aj spotrebiteľov

Táto nová daň je trestom pre občanov aj podnikateľov,“ hovorí šéfka Slovenskej asociácie poisťovní Jozefína Žáková. Reaguje tak na vládny návrh.
mýto

Na mýte sa za sedem mesiacov vybralo 111,62 milióna €

Vodiči nákladných áut uhradili za jazdu po spoplatnených úsekoch ciest na mýte v júli tohto roku 15,45 milióna €.
tachograf krúžok

Kontrola tachografov inšpektorátom práce

Naša firma podniká v nákladnej doprave, nie však kamiónovej. Momentálne máme kontrolu z inšpektorátu práce. Ako to asi dopadlo?
nákladné vozidlá a emisie

Európska komisia skúsi stanoviť emisné limity aj pre nákladné vozidlá

Európska komisia po prvýkrát navrhne limity na emisie oxidu uhličitého pre nákladné vozidlá. Vyplýva to z návrhu interného dokumentu, do ktorého mohla nahliadnuť agentúra Reuters.
leasing

Obnovené investície si vlani vychutnal aj lízing

Keďže firmy opäť začali vo väčšom investovať a okrem nových áut kupovali konečne už aj stroje a zariadenia, obrat lízingových spoločností medziročne poskočil o 16 percent.
dovolenka autom zdražela

Cesta na dovolenku zdražela, vyššie mýto je v Rakúsku aj Francúzsku

Vodiči si za prázdninové cesty na dovolenku priplatia. V Rakúsku sa zvýšila cena diaľničných známok a zdraželo aj jednorazové mýto vyberané za prejazd horskými oblasťami.
MVK Frigolog

Volejbalový klub MVK Frigolog, NMnV ukončil 1. sezónu

Zhrnutie 1. sezóny 2015-2016 Mestského Volejbalového Klubu Nové Mesto nad Váhom.
autodoprava

Štát nahneval autodopravcov, hrozia ochromením dopravy na začiatku predsedníctva

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) posúva plánované ochromenie dopravy na začiatok polročného predsedníctva Slovenska v Európskej únii, teda 1. júla.
žiačky na MSR bronzové

Žiačky MVK Frigolog na MSR bronzové

Prečítajte si aké športové úspechy dosahujú dievčatá volejbalového klubu.
Kontrola diaľničných známok kamerami

Elektronické diaľničné známky od januára realitou

Nové diaľničné elektronické známky nahradia súčasné papierové nálepky začiatkom budúceho roka.
novela zákona

MV SR: Pri novele cestného zákona neustúpilo viacerým pripomienkam

Najnovšiu novelu zákona o cestnej premávke ministerstvo predstavilo začiatkom júla, zmeny by mali začať platiť od budúceho roka.
Nanuky Mrož

Test nanukov: Namiesto smotany lížeme lacné tuky

Zaujíma vás kvalita potravín? Ak ste zvedaví, ako sa v kvalite prezentujú nanuky a zmrzliny, tak práve vám sme pripravili tento článok. Ide o výsledky nezávislých testov magazínu dTest a na konci nájdete aj našu krátku reakciu.
ceny PHM

DKV neočakáva v lete výraznejší nárast cien pohonných hmôt

DKV Euro Service, popredný európsky poskytovateľ služieb pre dopravcov, očakáva v letných mesiacoch tohto roka stagnáciu alebo len mierne zvýšenie cien pohonných hmôt na stojanoch.
Iveco oslavuje 40-ku

Iveco: 40 rokov výborných výsledkov, 150 rokov skúseností

Značka Iveco oslavuje 40. výročie – je to príbeh úspechu, ktorý hovorí o obrovskom medzinárodnom uznaní a o vozidlách, ktoré sa stali symbolom komerčnej prepravy na celom svete.
Colná správa

Česmad vyzýva colníkov, aby viac kontrolovali dopravcov z východnej Európy

Colné úrady by mali dôslednejšie kontrolovať zahraničných dopravcov, ktorí pôsobia na Slovensku. Najmä tých z východnej Európy.
elektronické diaľničné známky

Elektronické diaľničné známky môžu byť zavedené najskôr začiatkom roka 2016

Elektronické diaľničné známky by mohli byť na Slovensku zavedené najskôr začiatkom roka 2016.
Frigolog rastie

FRIGOLOG úspešne rastie

Prepravnologistická spoločnosť FRIGOLOG, s.r.o. so sídlom v Novom Meste nad Váhom vznikla vo februári 2002. Konateľom spoločnosti je Tibor Klimáček. Hospodársky vývoj v ostatných rokoch je obdivuhodný.
Pomoc v núdzi motoristom

NDS: Spúšťa novú službu na pomoc motoristom v núdzi

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) spúšťa oddnes novú službu na pomoc motoristom v núdzi - takzvanú diaľničnú patrolu.
výber mýta

V januári tohto roku vybral štát na mýte 13,09 milióna eur

V porovnaní s predchádzajúcim mesiacom to znamená nárast o 3,4 %. Vyplýva to z najnovších údajov mýtnej spoločnosti SkyToll.
Iveco a Lidl

Spoločnosť Lidl si vybrala Iveco pre najväčší vozový park nákladných vozidiel na LNG

Uzavrela totiž spoluprácu s talianskou pobočkou nadnárodného reťazca supermarketov Lidl (Lidl Italia).
Pokuty za mýtne prehrešky

Od apríla 2015 by sa mohli pokuty za mýtne prehrešky znížiť o polovicu

Pokuty za mýtne prehrešky by sa mohli od apríla tohto roka znížiť o polovicu. Podľa Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) sa na tom dnes dohodli jej predstavitelia spolu so zástupcami ministerstiev dopravy a vnútra.
Eco friendly car

Firmy budú platiť nižšiu daň za nové a ekologické vozidlá

Firmy na Slovensku, ktoré si obstarali nové autá, s nízkymi emisiami, na elektrický či vodíkový pohon, budú platiť nižšiu daň z motorových vozidiel, avšak až v nasledujúcom roku 2016.
daň z motorových vozidiel

Podnikatelia zaplatia z vozidiel používaných na Slovensku nižšie dane

Daň z motorových vozidiel má od tohto roka úplne iné nastavenie a sadzby, než tomu bolo v minulosti.
hi-matic

Iveco Daily Hi-Matic ponúka osemstupňovú prevodovku

Iveco Daily, ovenčené titulom International Van of the Year 2015, ponúka popri šesťstupňovej aj novú osemstupňovú prevodovku Hi-Matic.
Frigolog tankuje

Tankovaním v zahraničí ušetria dopravné spoločnosti desaťtisíce eur

Tankovaním pohonných hmôt v Českej republike ušetria slovenské dopravné spoločnosti desaťtisíce eur ročne.
Mýto

Rekordné mýto, rekordná radosť pre Skytoll

Výber mýta na Slovensku vlani stúpol na nový rekord od spustenia systému v roku 2010.
Frigolog Iveco

Priznanie k dani z motorových vozidiel sa podáva do 31. januára 2015

Termín na podanie daňového priznania je do 31. januára 2015. Pri výbere dane z motorových vozidiel na Slovensku je dôležité, v ktorom kraji majú podnikatelia automobil prihlásený.
evidencia online

MV SR verejnosti sprístupní elektronické služby národnej evidencie vozidiel

Osobná návšteva dopravného inšpektorátu by už nemala byť takou nevyhnutnosťou ako dosiaľ. Ministerstvo vnútra SR finišuje s prípravami na spustenie elektronických služieb v tejto oblasti.
Zmeny v cestnej dani

Začínajú platiť zmeny v cestnej dani

Začínajú platiť zmeny v cestnej dani, po novom je príjmom štátu a nie kraja.
NDS začala predávať diaľničné nálepky na rok 2015

NDS začala predávať diaľničné nálepky na rok 2015

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) začala s distribúciou a predajom diaľničných nálepiek na budúci rok.
Kamionisti sa budú môcť na Štedrý deň vrátiť na Slovensko

POLÍCIA: Kamionisti sa budú môcť na Štedrý deň vrátiť na Slovensko

Kamionisti sa budú môcť na Štedrý deň (24. 12.) aj na Troch kráľov (6. 1. 2015) vrátiť na Slovensko.

Zmena zákona o dani z motorových vozidiel a protest Bratislavského samosprávneho kraja

Zmeny zákona o dani z motorových vozidiel, by od 1. januára 2015 mali znamenať, že príjem z daní z motorových vozidiel prejde na štát.