Drahé palivá môžu obrať štát aj čerpačky o milióny eur
Ceny pohonných hmôt (PHM) prajú podnikateľom v cestnej doprave. Od začiatku roka síce mierne rástli, no už od prelomu rokov 2014 a 2015 sa držia na historických minimách. Dopravcovia sa tešia, no pozorne sledujú ceny palív a na tankovanie využívajú lacnejšie čerpacie stanice. Snažia sa skonsolidovať podnikanie, ktoré predtým viac rokov trpelo rastom nákladov a stenčovaním už aj tak minimálnych marží.
Už dávno neplatí, že slovenské kamióny opúšťajú domovinu s plnými nádržami. Slovenskí dopravcovia podľa údajov spoločnosti DKV Euro Service tankujú v porovnaní s minulým rokom čoraz viac v zahraničí. „Často sa aj tie najväčšie flotily snažia tankovať v Poľsku, Česku, Maďarsku alebo Rakúsku. Dôvodom je jednoznačná úspora oproti cenám palív na Slovensku,“ konštatuje Ondřej Pavlík, výkonný riaditeľ slovenskej a českej pobočky DKV Euro Service.
Každý podnikateľ v doprave prispôsobuje možnosti tankovania podľa momentálnych cien PHM v krajinách ležiacich na jeho prepravných trasách a na doplnenie paliva zvolí tú, v ktorej je cena najlepšia. „Ak to však situácia umožňuje, tak [slovenskí dopravcovia] tankujú prednostne na Slovensku. Je to pre nich výhodnejšie, ako tankovať síce o niečo lacnejšie v zahraničí, ale dlhší čas čakať na vratku DPH,“ hovorí Andrej Fekete, PR manažér združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia.
Predajcovia palív na Slovensku sa snažia udržať si dopravcov výhodnejšími cenami. „Keďže máme dlhodobú spoluprácu s dvomi dodávateľmi pohonných hmôt, kde dostávame množstvovú zľavu, zatiaľ nám to lacnejšie vychádza s tankovaním doma. Ak je dotankovanie potrebné, máme týždenný prehľad o cenách pohonných hmôt v jednotlivých krajinách, tak si vždy vyberieme najlacnejšiu alternatívu,“ delí sa o skúsenosti Mária Csizmadiová, riaditeľka dopravno-zasielateľskej firmy Speed Line.
„So slovenskou spoločnosťou prevádzkujúcou čerpačky máme zmluvné tankovanie a výhodnejšie ceny oproti stojanovým cenám. Táto spoločnosť má svojich zmluvných partnerov po celej Európe, takže sme v tomto roku nepodnikli žiadne zmeny týkajúce sa tankovania,“ opisuje Sabína Číková, špeditérka z menšej dopravnej firmy Šibal.
V Česku vedia dopravcovia usporiť, len ak tankujú na najlacnejších staniciach. Ani v Nemecku už nafta nie je taká drahá ako v minulosti, no kolísanie cien až o dvanásť centov počas jedného dňa môže tankovanie výrazne predražiť alebo zlacniť.
Pri znižovaní nákladov na dopravu nie je dôležitá len cena nafty, ale aj štýl jazdenia. V Speed Line preto sledujú ukazovatele úspornej jazdy. „Všetky naše vozidlá majú softvérové vybavenie na meranie týchto hodnôt a sú prepojené s dispečerským pultom,“ približuje M. Csizmadiová.
Od prémiových k lacnejším
Podľa údajov DKV dopravcovia postupne prechádzajú od prémiových značiek k ekonomicky výhodným čerpacím staniciam alebo lokálnym reťazcom. Dôvodom je snaha o maximálne prevádzkové úspory a využitie obdobia poklesu cien na konsolidáciu podnikania. Trend sa netýka len Slovenska a Česka, platí v podobnej či dokonca ešte väčšej miere aj pre ďalšie európske krajiny.
Napríklad v Rakúsku podľa DKV došlo v posledných troch rokoch k presunu piatich percent objemu natankovaných pohonných hmôt od prémiových k ekonomicky výhodným čerpacím staniciam, v Poľsku sa migrácia dotkla ôsmich percent a vo Francúzsku dokonca až pätiny objemu. „Z našich čísiel za 42 krajín Európy vyplýva, že ekonomicky výhodné čerpacie stanice s nižšou cenou pri zachovaní kvality paliva preferuje viac ako 90 percent zákazníkov,“ uvádza O. Pavlík.
Medzi rokmi 2012 a 2015 sa zvýšil objem tankovania na lacnejších čerpacích staniciach v Česku o desatinu. Na Slovensku sa takto presunulo dokonca až 15 percent tankovania. Pokračovanie tohto trendu v najbližšom čase podporuje fakt, že ponuka ekonomicky výhodných miest na tankovanie s kvalitnými PHM sa rozrastá aj o prevádzky pri veľkých obchodných reťazcoch.
Mínus pre štát
Trend zvýšenej miery tankovania v zahraničí môže Slovensko pocítiť na nižšom výbere spotrebnej dane. „Cestná doprava vždy bola a je o detailoch. Naši dopravcovia musia veľmi citlivo reagovať na pohyb cien nafty nielen doma, ale aj v destináciách, kde sa im práve kamióny nachádzajú,“ vysvetľuje Pavol Jančovič, prezident združenia Česmad Slovakia s členskou základňou približne osemsto dopravných spoločností a zároveň šéf dopravnej a špedičnej firmy Topnad.
Pripomína, že celková cena nafty na Slovensku je dlhodobo najvyššia spomedzi okolitých krajín. Čo je ešte horšie, bez spotrebnej dane a dane z pridanej hodnoty vychádza o desať percent drahšie ako napríklad v Nemecku. Podľa P. Jančoviča prichádza Slovensko na spotrebnej dani o 386 eur na každých tisíc litrov natankovaných v zahraničí.
Topnad vlastní viac ako sto kamiónov a ak by všetku spotrebovanú naftu čerpal v zahraničí, štát by prišiel na spotrebnej dani približne o jeden a pol milióna eur za rok. „Už dlhšie upozorňujeme na tento fakt, pretože dnes slovenskí dopravcovia najčastejšie čerpajú naftu lacnejšie nielen na východ od našich hraníc, ale i v Poľsku, v Českej republike a dlhodobo najmä v Luxembursku,“ menuje šéf Česmadu najobľúbenejšie destinácie slovenských dopravcov.
Vrátenie daní
V niektorých krajinách sa dopravcom oplatí tankovať iba v prípade, ak požiadajú o daňovú vratku. Spotrebnú daň z palív v Európskej únii vracajú Belgicko, Francúzsko, Taliansko, Slovinsko, Španielsko a Maďarsko. Podmienkou je celková prípustná hmotnosť vozidla nad 7,5 tony, platba kartou a priradenie tankovania ku konkrétnemu evidenčnému číslu vozidla. „Každý cent sa počíta, takže aj keď nie v značnej miere, ale určite sa dá takto zlepšiť hospodárenie dopravných firiem,“ myslí si M. Csizmadiová.
Vratku spotrebnej dane si uplatňuje tiež Topnad. „Bez toho by to nešlo. I tak náklady na naftu tvoria minimálne tridsať percent zo všetkých nákladov na dopravu. Ak k tomu pripočítame dane, odvody, mýto a poplatky, približne polovicu našich tržieb vrátime späť najmä štátu,“ opisuje P. Jančovič situáciu na Slovensku.
Za pozornosť stojí tiež refundácia DPH z nákladov na palivá, mýto, diaľničné poplatky a tovar súvisiaci s podnikaním v EÚ, Nórsku a Švajčiarsku. „Vratka DPH je veľmi nápomocný nástroj, ktorý využíva takmer každý dopravca. Okamžité vratky môžu podnikateľovi zabezpečiť kapitál, ktorý hrá významnú úlohu, ak zoberieme do úvahy slabú vymožiteľnosť splatnosti faktúr,“ hodnotí A. Fekete.
Členovia Česmadu môžu využiť služby združenia a za naftu načerpanú v zahraničí prakticky ihneď žiadať naspäť DPH, čo výrazne zlepšuje najmä tok hotovosti. P. Jančovič vyčísľuje, že DPH v európskych krajinách predstavuje v priemere sedemnásť centov na jeden liter nafty. Vratku spotrebnej dane aj DPH zabezpečuje svojim klientom tiež DKV.
Opatrne na východ
Pri preprave smerom na východ sú pre dopravcov výhodou všeobecne nízke ceny, hrozbou je však kolísajúca kvalita palív. „Pokiaľ viem, kolegovia jazdiaci na východ od našej republiky s kvalitou nafty v drvivej väčšine problémy nemali a s jej cenou už vôbec nie,“ hodnotí P. Jančovič.
Kvalita nafty je podľa M. Csizmadiovej veľmi dôležitá. Ak sa na niektorých čerpačkách nedá natankovať kvalitná nafta, je to problém pre dopravcov, ktorí jazdia s modernými kamiónmi podľa prísnych emisných noriem EÚ. Podľa O. Pavlíka je preto na východe dôležité vyberať si overené siete čerpacích staníc.
„Pri tankovaní na klasických moderných a overených čerpacích staniciach už ani vo východných krajinách Európy nehrozí nebezpečenstvo nekvalitnej nafty,“ potvrdzuje A. Fekete. Výhodou sietí je nielen pokrytie všetkých hlavných ťahov, ale tiež štedrá diskontná politika v závislosti od natankovaného objemu.
Zdroj: www.etrend.sk